‘t Hoogt – Utrecht

hoogt1Utrecht is een echte filmstad, want er staan maar liefst zeven bioscopen. Deze maand vindt het Nederlands Film Festival weer plaats in de stad en als voorproefje daarop besloot ik om met een vriendin arty filmhuis ’t Hoogt te bezoeken. Hypercentraal gelegen, naast de Neude, is er naast het bekijken van goede films ook gelegenheid om een hapje te eten.

We bezochten de nieuwste rolprent van Miranda July (The Future, aanrader!) en doken nadien voor een afzakkertje het café in. Omdat ik nog niet gegeten had, besloot ik een paar kleine hapjes te bestellen, de zogenaamde bites. Op de website staat het volgende: ’t Hoogt heeft een nieuwe ‘Bites’ kaart! Bites zijn kleine hapjes die samen een proeverij vormen. Kies per persoon 2 à 3 hapjes en deel gerust een salade samen evenals een mandje brood vooraf. Voor de traditionele eter hebben we de ‘special’ en zijn de salades van maaltijd formaat. Onze koks koken waar mogelijk biologisch en werken met natuurlijke producten. Ze hebben een constante kwaliteit hoog in het vaandel staan.

Dat klinkt goed. Na het delen van een mandje nacho’s met saus ging ik solo voor de ‘garnalenkroketjes met pikante mayo’ en de ‘pittig gemarineerde spareribs’. De garnalenkroketjes waren zacht en subtiel van smaak. De spareribs bevielen minder. Ik kreeg twee kleine stukjes voorgeschoteld waar nauwelijks marinade overheen zat en het vlees was erg vet. Ondanks het formaat van de portie, te weten klein, heb ik de helft laten staan. Positief is dat de serveerster aan een nat servetje had gedacht.

De hapjes variëren in prijs van € 4,50 tot € 8,50; de spareribs kosten € 7,50. De kaart is ingedeeld in drie categorieën, te weten ‘vlees’, ‘vis’ en ‘vegetarisch’. Behalve spareribs en garnalenkroketjes is er onder andere keuze uit lamskoteletjes, köfte met munt-/yoghurtsaus, pittige gamba’s, quiche van diverse groenten en loempiaatjes van geitenkaas met balsamico.

Conclusie recensie ‘t Hoogt – Utrecht
De ambiance in ’t Hoogt is goed, dus ik zal zeker terugkeren naar dit filmhuis. Het concept van de bites spreekt me erg aan, omdat je op die manier verschillende dingen kan delen en proeven. Aan de spareribs mag echter nog gesleuteld worden.

Cijfers
Smaak: 5
Bijgerechten: n.v.t.